divendres, de maig 19, 2006

Benvinguts al Clan

Participació record, la candidatura de Tortosa s'imposa a la d´Amposta, ... Són alguns dels titulars que hem tingut ocasió de llegir en motiu de les recents eleccions a la Cambra de Comerç.

Més enllà de quina serà la persona que acabarà presidint l'entitat, aquesta notícia de l'actualitat ebrenca em dona peu a parlar sobre el model de relació institucional i territorial que els dirigents polítics, socials, econòmics, sindicals, ...- del territori haurien/hauríem d'impulsar per trencar l'actual model, sovint basat en el tribalisme i la rivalitat estèril.

A ningú se li escapa que aquest ha estat el motor que ha alimentat l'elevada participació en el procés electoral de la Cambra de Comerç. Ho he viscut en el meu entorn. Visites insistents, trucades desesperades, ... Si no aneu a votar tornarà a guanyar Tortosa. Em consta que a Tortosa passava més o menys el mateix.

Malauradament aquest argument tan pobre i si se'm permet miserable funciona. A les dades de participació em remeto.

Jo no estic per aquest model. Hem de ser capaços de superar aquesta visió territorial tan elemental i assumir el concepte de ciutat-territori o de vegueria en xarxa. Una visió objectiva de com ha de funcionar un sistema de 3.000 km quadrats (10 % de Catalunya) i 170.000 habitants (2.5 %) no donen altra alternativa.

O comencem a crear complicitats entre ciutats, a treballar en xarxa, a cercar aliats per objectius estratègics, o no superarem aquest model primitiu i autodestructiu que ens aboca una vegada rera altra de forma irremissible a la frustració.

Malauradament una part important de la classe dirigent veterana alimenta aquest circuit pervers perquè dona vots i distreu el públic dels assumptes realment importants. Jo ho tinc clar, però hem de ser més, molts més ...